2022​   2021   2020   2019   2018   2017   2016   2015   2014   2013   2012   2011   2010

2009   2008   2007   2006   2005   2004

​2023

ORAKEL

af Cathrine Raben Davidsen

15. april - 22. oktober 2023

​"Rudolph Tegner og jeg har det til fælles, at vores værker handler om menneskets forbundethed til hinanden og til naturen omkring os"
Cathrine Raben Davidsen

Ordet orakel kommer fra det latinske verbum ōrāre, der betyder "at tale". Oraklet er en vej ind til en ny verden og en ny måde at tænke på sig selv i forhold til andre og til alt det, der omgiver os. 

Dette er nogle af de tanker bag Cathrine Raben Davidsens særudstilling, der er en visuel dialog, en totalinstallation, mellem hendes og Rudolph Tegners værker. Med udgangspunkt i Tegners værker, som Slægten (1912), Trøsten (1912-15) og Jordbundet (1899), har Raben Davidsen lavet en udstilling på museet med helt nye værker i form af tegninger og store uroer. 

Med deres meget små formater udfordrer Raben Davidsens tegninger beskueren i de højloftede udstillingsrum. Side om side med Tegners monumentale værker inviterer Raben Davidsen ind i et intimt rum, hvor små, bevægelige og kropslige tegninger skaber nye samtaler med Tegners massive skulpturer. 

Uroerne er skabt af udklip af Raben Davidsens egne tegninger og fra hendes mange inspirationskilder. Som svævende mindmaps skaber de en række symbolske associationer og visuelle fortællinger mellem de to kunstneres værker. To kunstnere, der begge er fascinerede af den antikke kunst og den græske mytologi.

​​

SE titlerne og foto af de enkelte værker - her

TAK TIL
Statens Kunstfond
Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden
Knud Højgaards Fond
Augustinus Fonden
Lemvig-Müller Fonden
A.P. Møller Fonden
L.F. Foghts Fond
William Demant Fonden
Dansk Tennis Fond

Det Obelske Familiefond​

Tak til

Beckett Fonden

Det Obelske Familiefond

Knud Højgaards Fond

Værket er støttet af

STATENS KUNSTFOND​
​​

udspændt​

Af komponist Ditte Rønn
Afspilles dagligt kl. 12, 15, 17 & 22
Varighed: ca. 25 min

​Lydværket UDSPÆNDT

…er en vandring gennem Rudolph Tegners indre følelsesmæssige landskab, der er udformet som én bevægelse gennem stemninger, der opstår, forsvinder og vender tilbage.

Værket kaster lys på mennesket bag skulpturerne og den vedvarende ambivalens der præger Tegners liv og sind. Tegners værker indeholder store temaer og følelsesmæssige kontraster, der også afspejles i overfladerne fra silkeblød nøgen hud til lette og forfinede stofligheder samt grove og rå teksturer. Hans værkers titler og hans erindringer vidner om et menneske fyldt med sårbarhed, håb, lykke, længsel, sorg, frustration, skuffelse og vrede.

Lydværket Udspændt er en hyldest til menneskets virvar af tilstande og følelser, og er inspireret af mennesket, manden og kunstneren Rudolph Tegner og især hans værker ”Moders Gravmæle” og ”Danserindebrønden”. Titlen ”Udspændt” er en refleksion over Tegners værk ”Frigjort”.

“I dette lydværk ønskede jeg at skabe en musikalsk fortolkning af Tegner ved at intuitivt følge de følelser og stemninger, jeg opfanger i hans virke, værker, ord og hans blik. Jeg oplever hans værker som dybt personlige og fyldt med ekstremer, paradokser og indre ambivalens. Kraftfulde og sårbare på samme tid. Det er som at opleve indre flerstemmige tilstande, og at være spændt ud i et skiftende og modsætningsfyldt sind – udspændt!”

Ditte Rønn, komponist

​​

​Idé og komposition: Ditte Rønn
​Vokal: Ditte Rønn
Violin: Bettina Marie Ezaki
Viola: Mika Persdotter
Cello: Nicole Hogstrand
Indspilning: Millfactory Studios v. Boe Larsen
3D lydmix, teknik og lyddesign: Yann Coppier
Architettura Sonora højtalere leveret af Luxtek.dk

​​

tegners portrætter​

15. april - 22. oktober 2023

​Portrætbusterne er Rudolph Tegners mest personlige og nærværende værker og oplevet helt tæt på bliver den omhu han har lagt i dem tydelig.

De fleste af busterne er af mennesker han holder kær. Der er værker af hans hustru, far og bror: Elna, Henry og Hans Tegner. Der er portrætter af hans farmor, onkel, moster, kusine, fætter og diverse svigerinder, der gifter sig ind i familien. Han lavede også portrætter af sine venner og mennesker som støttede ham gennem livet og hans karriere, som borgmester Peder Christensen, der foranledigede opstillingen af tre af hans værker i Helsingør. Herudover portrætterne af Johannes Stein, Georg Brandes, Edvard Ehlers og Sophus Michaelis som var henholdsvis hans fortalere, sagfører og skriftlige bidragsydere til hans værk Livets Port. Portrætterne af søstrene Bussenius er rene bestillingsværker af døtre til hans fars ven.

Fælles for portrætbusterne er de intense, dybe og levende øjne. Familie og venner har typisk hovedet lidt på skrå, et smil på læben eller et glimt i øjet. Mens hans kunstnervenners ansigter er oprette og har typisk et mere seriøst udtryk.

Rudolph Tegners portrætter står normalt spredt på museet blandt de andre skulpturer og kan godt blive overset ved siden af de enorme værker. Vi har derfor i denne sæson valgt at samle dem i særudstillingsafsnittet således at de fremstår i sammenhæng og som et vidnesbyrd på hans eminente billedhuggerteknik.

Tak til

dokumentarist Anne-Gyrthe Bonne for research og sparring

til udstillingen Tegners portrætter

​2022

Udstillingen er kurateret af Tania og Thomas Asbæk i samarbejde med DM Office

​Kort visuel film om Heroic Bodies(1 min) - klik her

Hør museumsdirektør Luise Gomard og kurator Tania Asbæk fortælle om udstillingen og interviews med 3 af kunstnerne(10 min) - klik her

TAK til

Beckett-fonden

dansk tennis forbund

statens kunstfond

william demant fonden

aage og johanne Louis-hansens fond

15. juni fonden

lektor peer rander armundsens legat​

Aks Misyuta, Alina Perez, Cecily Brown, Danielle Mckinney, Didier  William, Elmgreen & Dragset, Hardy Hill, Jenna Gribbon, Jonathan Lyndon Chase, Jonny  Negron, Koak, Louis Fratino, Norbert Bisky, Paolo Salvador, Sandford Biggers, Sasha Gordon

​HEROIC BODIES   20. august - 23. oktober 2022

​Disse kroppe. Hvem er de, hvem er vi og hvad er jeg - når det kommer til stykket?​

Heroic Bodies samler nogle af vor tids absolut mest interessante internationale kunstnere, der med deres værker sætter fokus på kroppen. Helt almindelige, seksualiserede og begærede kroppe. Kunstnere, som trodser mulige fordomme, og står ved de mennesker, de er, som tager udgangspunkt i egen virkelighed. Det handler om begær og interesse, men også om at skille sig ud fra ”normen” uden at tænke over hvad ”normen” er. Lade kunsten spejle den man er. Det kunstnerne ser.​

Vi har brugt betegnelsen Queer ret aktivt i vores kuratering, så lad os lige knytte en lille disclaimer til dette valg. Queer, i denne sammenhæng, refererer ikke udelukkende til seksualitet, køn eller seksuel orientering, men er snarere en aktiv menneskelig positionering, der er uden for mainstream. Og derfor giver denne vinkling af livet så ufattelig god mening i konteksten af Tegners Museum. For i sin tid, var Tegner absolut ikke mainstream. Mens hans samtidige perfektionerede en afdæmpet nyklassicisme, kæmpede Tegner for en dynamisk omfavnelse af kroppen i alle dens heroiske udskejelser. Og det kræver ikke to blikke rundt på museet for at se, at Tegner i særdeleshed var optaget af den nøgne krop.​

Var Tegners samtid chokeret over hans værkers nøgenhed? Store dele var, - men vi har nok en tendens til at formode, at man i tidlige tider var mindre tolerante over for det løsslupne og det nøgne, end vi er i dag. Så forargelsen har nok været mere lokal end generel. I dag er det jo heller ikke svært at finde mennesker som stødes over nøgenhed og erotik. Sandheden er nok, at det kommer an på hvilke kredse man bevæger sig i og hvad man opsøger.​

Heroic Bodies er en udstilling hvor nutidige kroppe i kunsten optræder mellem Tegners kroppe og inddrager hele den permanente udstilling. Dermed undersøger vi, hvorvidt blikket har ændret sig? Er det det samme vi ser? Ser vi dem i forskelligt lys? Lys fra den tid der er vores tidsalder? Måske ... måske ikke! Måske står tiden stille, når det handler om kroppen. Måske handler det om, hvad man bruger kroppen til?​

Pointen er at kroppen er et fartøj for fortællinger, og det kan være svært at balancere et udtryk/indtryk mellem kulturelle forventninger og sit inderste væsens behov. Som sådan er kroppen en slagmark. Og Rudolph Tegner var en kunstner i strid med sin tid. Det samme gælder (måske) også for mange af de kunstnere, der er med på Heroic Bodies​

Men vi prøver. Så må vi se. Hvor vi er på vej hen.​

Som et symbol på det flydende kropsbegreb, er værkerne ophængt på vægge med hjul som vi vil flytte rundt imellem Tegners værker og skabe nye synergier, mens udstillingen løber.​

God fornøjelse

Fra gulv til loft, iii

af rudolph tegner

malerier

​​Det er blevet tid til igen at vise Rudolph Tegners malerier i en stor salonophængning. Som de to forrige gange, 2009 og 2017, viser vi så mange af hans værker som muligt, uden at skele til kunstnerisk vurdering eller indramning eller ej. Kun de værker som endnu trænger til restaurering, har vi undladt at hænge op. Flere af værkerne har dog været en tur hos konservatorerne siden sidst.

Malerierne bliver ikke vist i kronologisk rækkefølge eller nogen anden orden, end at de skulle hænge kant mod kant og at vi gerne ville vise så mange som muligt. Det handler om at vise Tegners malerier.

Tegner brugte maleriet på mange måder. Som yngre især fra sine mange rejser og senere bliver mytologien meget stedsnærværende. Der er også enkelte malerier fra hans omgivelser i hverdagen. Samt portrætter, især portrætter af Elna og selvportrætter. At vi på museet ikke har flere portrætter kan skyldes at de er givet eller solgt til de portrætterede. Vi har ingen fortegnelser over hele hans produktion – kun de værker der er i vores varetægt. Også havet synes at være et fokus Rudolph Tegner vender tilbage til på forskellig vis gennem årene.

Som med Tegners skulpturer gennemgår han en forandring over livet. Hvor de tidlige værker er mørke og konservative i farverne, er de senere malerier nærmest farveeksplosioner. Det bliver også tydeligt at Tegner især i de sidste 10 år af sit liv brugte primært maleriet til at udtrykke sig.

Velkommen til en eksplosion af farver og indtryk... der bliver noget at fordøje!​

For at få et overblik over malerierne er der et oversigtskort til hver sektion af udstillingen, hvor man kan finde titler og årstal på de udstillede værker

fAldetPf

af peter Ravn

fra d. 15. april til d. 14. august 2022​

Peter Ravn har i årevis beskæftiget sig med nedbrudt maskulinitet, kontrolmandens demaskering og den professionelles personlige kamp, når den ser knap så flatterende ud. Den maskulinitet, som ser uovervindelig ud​, men som er skrøbeligere end man skulle tro.

Tegners maskulinitet ser også til tider overnaturlig stærk ud, i den grad idealiseret, men når man kigger nærmere, bliver det klart at den sejrende også har tab og at der er en mere humanistisk og to-sidet dimension i hans værker.

Udstillingen tager afsæt i Peter Ravns egen kunstpraksis, men sætter fokus på nogle udvalgte af Tegners skulpturer hvor kropssproget undersøges og sætter Tegner ind i en samtidskontekst. Kort sagt åbner op for den mere skrøbelige fortolkning af Rudolph Tegners værker. 

Der bliver udarbejdet et katalog til udstillingen som vil være tilgængeligt d. 28. maj 2022

tak til

Augustinus fonden

Beckett-Fonden

Dansk Tennis Fond

Det Obelske Familiefond

File Under Pop

Grosserer L.F. Foghts Fond

Knud Højgaards Fond

Aage og Johanne Louis-Hansen Fonden

Vægfarve i udstillingen Black Orchid fra File Under Pop​

Hør Peter Ravn fortælle om hans tanker bag særudstillingen​ her 

(13 min)

Mod lyset​

Lydværk af ditte Rønn

afspilles dagligt i statueparken kl. 12, 15, 17 & 22 - varighed: 30 min.

fra d. 15. april til 21. oktober 2022

Lydværket ‘Mod Lyset’ henter inspiration i Tegners skulptur af samme navn, om lysets helbredende virkning og solen som en gennemstrømmende helbredende naturkraft. Kompositionen tager afsæt i den universelle længsel efter opdrift og harmoni. En kvindesopran symboliser solens guddommelig kraft, og et opadstræbende og åndeligt væsen. En rolle der hos Tegner er tildelt manden. På græsk synger hun “Rejs dig” - “Jeg ser op” - “Dit lys”.

“Harmonia est Discordia concors”

“Fra modsætninger skabes overensstemmelse. Fra dissonans opstår den fineste harmoni.”

Heraklit (ca. 535-475 f.v.t.)

Inspireret af Tegners evne til at give jordisk materiale liv og åndfuldt udtryk, formidles musikken via svævende højtalere i beton. Der skabes en lydlig hvælving der leder opmærksomheden opad; mod lyset, mystikken, sjælens liv og fænomenernes verden. Mennesket, som både jordisk legeme, biologi og æterisk ånd, er et resonansrum for harmoni og disharmoni. Valg af højtalere, deres placering, instrumentering, kompositorisk metode og lyddesign er inspireret af af Tegners virke og forhold til lys, solen, græsk mytologi, naturens kraft og geometri.

"Vi næres af lys i alle aspekter" - Ditte Rønn

​​

​Hør en forsmag på værket her. Varighed: 4:48 min.

Mod Lyset

Idé, komposition og diverse instrumenter: Ditte Rønn

Sopran: Katinka Fogh Vindelev

Trompet: René Damsbak

3D lydmix, teknik og lyddesign: Yann Coppier

Architettura Sonora højtalere leveret af ​Luxtek.dk

Periode: 15. April - 23. oktober 2022

"JEG LUKKER ØJNENE. FOR MIT INDRE BLIK SER JEG LEGEMER, DER STRÆKKER SIG OPAD - OPAD “MOD LYSET”

RUDOLPH TEGNER

Tak til:

logo kulturstyrelsen logo

​Statens Kunstfond
Dansk Komponist Forening
William Demant Fonden
Louis-Hansen Fonden
Lemvigh Müller Fonden
Fogs Fond
A.P. Møller Fonden
Knud Højgaards Fond

Beckett Fonden

Luxtek

Tråd terapiPfast meet present - part I

af considered to be allies (KEpris vindere '21)

fra d. 19. juni til d. 14. august​ 2022​

I et finurligt pseudo science fiction-univers, danner et roterende virtuelt rum ramme om en meget taktil terapi session imellem fortid, nutid og fremtid.

Kunstnerduo'en Considered to be Allies; Mie Frederikke Fischer Christensen (Dk) og Margaux Parillaud (FR), har skabt en videoinstallation der forbinder beskueren til en intim terapisamtale, hvor det materielle liv og hverdagen væves sammen med spirituelle og videnskabelige spørgsmål om universets stoflighed og den menneskelige skæbne.


Den internationale kunstnerduo vandt i efteråret KE21 prisen på Kunstnernes efterårsudstilling 2021 og i forlængelse af dette har de produceret et nyt værk lavet specifikt til deres soloudstilling på Rudolph Tegners Museum og Statuepark.

Udstillingen har fernisering den 19. juni kl. 15 og åbner med en performance kl. 15.30.

Med deres legende sprog har Considered to be Allies skab en surreal parterapi session, placeret i en alternativ virkelighed hvor science fiction sammenflettes med mytologi, spiritualitet og materiale fra deres egne personlige parterapi sessioner. Karakterende i filmen er løst baseret på de arketypiske skæbnegudinder.
En, to og ofte 3 mytologiske guddomme der eksisterer i varierende form på tværs af mytologier, eventyr og folkesagn. De tre numinøse væsner spinder ved fælles kraft skæbnens tråd. Én deler, en spinner og en klipper tråden som repræsenterer menneskets skæbne og hver især bliver de et billede på fortid, nutid og fremtid.

I det univers som Considered to be Allies introducere os til, er karaktererne i problemer. Deres mangeårige samarbejde er gået i hårdknude under vægten af den uendelige arbejdsbyrde. I stedet for at have et alvidende overblik, er de begyndt at stille spørgsmål til deres indbyrdes relation og deres eget forhold til skæbne og tid.
Ved at skabe en alternativ version af de spindende gudinder, der placerer dem i et parallelt univers, foreslår Considered to be Allies at vi ikke kun er forbundet på tværs af geografiske grænser. Måske er vi også forbundet på tværs af tid, rum, virkelighed og på tværs af vores egne kroppe grænser.
At spinde livets tråd, har I dette surreelle univers, udviklet sig til en mediterende spinde cirkel hvor den personlige og kropslige forbindelse imellem karakterende bliver selve den maskine der spinder tråden.

Frem for at opfatte skæbnen som noget stort og uhåndgribeligt, forbinder karaktererne begrebet med den kropslige oplevelse af arbejde, fødsel, genetisk arv og spinderiet bliver en fysisk forbindelse der kan muliggøre ændringer og transformerer hen over tid.
Ultimativt handler værket om relationer og om vigtigheden af det netværk vi skaber og de forbindelser vi danner. Samtidig anerkender værket de eksistentielle udfordringer der er i at skabe og vedholde transformative forbindelser.


Dialogen imellem de 3 karakterer er baseret på kunstnernes eget samarbejde og er udviklet efter besøg hos en parterapeut og derefter omskrevet til sin uværende pseudo fiktionelle fortælleform.


I dette værk tvinder Considered to be Allies tråde af det hyperpersonlige og det hyperbolske og skaber et forstyrrende visuelt sammenstød mellem de analoge DIY-effekter og den virtuelle 3d virkelighed som kroppene er placeret i.
De to æstetikker spejler hinanden og bliver gensidigt repræsentative idet de begge morpher, transformere og roterer med karakterende i et uendeligt loop.
Der trækkes tråde fra den oprindelige spinde teknologi til videnskabelig trådteori og computerprogrammeringen. De visuelle kontraster bevidstgør os om den korte levetid som både kroppen og programmerbar teknologi deler og peger os i retning af deres fælles strukturer og gensidige afhængighed.

Performance den 19. JUNI 2022 kl 15.30

Omkring en times varighed.

Considered to be Allies vil på udstillingens åbningsdag aktiverer installationen med en performance. Duoen har inviteret parterapeut Jeanette Øbro til at afvikle en live og offentlig parterapi session på Rudolph Tegners Museum.
Jeanette Øbro er psykoterapeut MPF og parterapeut. Hun er desuden forfatter og jordemoder.

Det er muligt at tilmelde sig en bus fra København fra Den Frie på Østerbro og retur:

Tidsplan:
kl. 13.30 Afgang bus fra Den Frie
kl. 14.30 ankomst bus til Tegners Museum

kl. 15.00 Åbning af udstilling
kl. 15.15 Åbningstaler
kl. 15.30 Performance (varighed ca. 1 time)
kl. 16.30 Performance slut
kl. 17 Afgang bus retur
kl. 18.00 Ankomst bus til Den Frie

Link til tilmeldelsen af bus:

https://www.place2book.com/da/sw2/sales/obz7r07p5o?fbclid=IwAR1b7qq5jgQCeWnTrqoG-zZpECOHAdhno4MWsijMbmnV5-nAP71WeiJTdnM

Frigjort - Trappeinstallationen

af Balder olrik og erik steffensen

trappeinstallation

​Det er stadig muligt i sæson 2022 at opleve trappeinstallationen FRIGJORT på Tegners Museum. Trappeværket fører dig op i øjenhøjde med Rudolph Tegners værker og lader dig, din krop og sjæl gennemleve den rejse manden i FRIGJORT har lavet i Tegners værk. Forestil dig du forlader det kaos af følelser som du står ud for på 1. plateau og bliver frigjort på øverste plateau. 

Forfatter Sofie Jama har skrevet teksten til værket. Teksten personificerer den Rudolph Tegner eller tankerne hos den frigjorte. 

Værket stille spørgsmål ved om vi mennesker kan stå alene eller har brug for den sammenhængskraft der er mellem os. Findes eneren? den ensomme cowboy der rider mod vesten i solnedgangen?

Se kataloget fra udstillingen HER

TAK TIL

statens kunstfond

Beckett-fonden

grosserer l.f. foghts fond

konsul georg jorcks og hustru emma fond

​​

​2021

Frigjortmeet present - part II

​af Balder Olrik og erik steffensen

5.6 - 24.10  2021​

​Balder Olrik og Erik Steffensen er kunstnere med markante aftryk i kunstverdenen, og der er flere gode grunde til at udstille dem på Tegners Museum.

De, der kender Rudolph Tegners historie, vil vide, at Tegner blev optaget på Det Kongelige Danske Kunstakademi som 17-årig og gennemførte sit studie på 2 ½ år. Balder Olrik blev optaget i 1982, og var den yngste nogensinde optaget, da han blev optaget som 16-årig. Eller … det var, hvad han troede indtil en herre korrigerede ham med, at både Albert Mertz og Eckersberg var blevet optaget flere måneder yngre end Balder.

Tilsvarende blev Erik Steffensen professor på akademiet som 37-årig, fra 1998 til 2007, ved en af de dygtigste rektorer i instituttets historie, Else Marie Bukdahl. Hun fortalte mig storgrinende, engang hun inviterede mig op i sin åndfulde lejlighed efter et arrangement på museet, om, hvordan hun klarede de barske forhandlinger om budgetter og tilskud med ministeriet. Hun troppede op flankeret af sine to løver, den ene Erik Steffensen og den anden Bjørn Nørgaard. Den trio var uovervindelig i charme og vid - de fik hvad de bad om.

Både Balder Olrik og Erik Steffensen har utallige udstillinger bag sig. Og Erik Steffensen er kendt for at levere sublime litterære fortolkninger af andre kunstnere, senest med den anmelderroste biografi om maleren Per Kirkeby i 2017.

De to kunstnere begyndte for ti år siden at kommunikere sammen, da de via opslag på facebook opdagede deres fælles fascination af Rudolph Tegner og hans museum. Tankerne om en fællesudstilling opstod som en naturlig forlængelse.

Værkerne på udstillingen markerer et nyt udtryk for begge kunstnere. Afsættet er en fortolkning, og en fornemmelse for Rudolph Tegner udtrykt både i fotografiske værker og en større installation, der byder på en helt ny måde at opleve Tegners værk ”Frigjort” på. Erik Steffensen benytter sig af den traditionelle fremkaldelsesproces i mørkekammer, men i meget større skala, hvor han anvender specialfremstillede kæmpekar til de fremkaldende kemikalier. Herefter bearbejder han fotografierne, så de får det stoflige, personlige og maleriske udtryk, som man kan se i overfladen. Værkerne er unikaer. Balder Olrik har eksperimenteret med et specialbygget fuldspektrum kamera monteret på en lang stang, hvor han, om natten når museet er buldrende mørkt, har belyst Tegners værker med farvet lys og filtre. Resultatet er meget drømmende, blødt og sensuelt. Udstillet sammen bliver værkerne fortolkninger af Tegners paradoksfyldte værker, der spænder over både seksualitet og kæledyr.

Kunstnerne har bedt forfatteren Sofie Jama om en tekstfortolkning af værket ”Frigjort”, som installationen med samme navn, er bygget op omkring. Tegners værk blev lavet i 1900, ved indgangen til det nye århundrede, som en slags selvterapeutisk kommentar. Installationen fører os fysisk gennem samme udvikling, som værket beskriver. Først med stoppet ved den kaotiske kapitæl, hvor passion, følelser og virvar hersker, og dernæst op i øjenhøjde med den frigjorte kunstner, der sidder tronende i et nirvana og skuer udad … og indad. Sofie Jama personificerer i teksten en længselsfuld lidende 27-årig mandlig kunstner – hun er Rudolph Tegners stemme.

Vi plejer at se Tegners skulpturer nedefra. Installationen giver en ny oplevelse af Tegners værker oppefra. Det er en fornøjelse at komme lidt op på niveau for en kort stund.

 Luise Gomard, museumsdirektør

________________________________________________

Se filmen om særudstillingen HER​ (19 min 27 sek)

Se kataloget fra udstillingen HER

TAK TIL

STATENS KUNSTFOND

BECKETT-FONDEN

GROSSERER L.F. FOGHTS FOND

KONSUL GEORG JORCKS OG HUSTRU EMMA FOND

Frigjortmeet present - part II

​af Balder Olrik og erik steffensen

5.6 - 24.10  2021​

​Balder Olrik og Erik Steffensen er kunstnere med markante aftryk i kunstverdenen, og der er flere gode grunde til at udstille dem på Tegners Museum.

De, der kender Rudolph Tegners historie, vil vide, at Tegner blev optaget på Det Kongelige Danske Kunstakademi som 17-årig og gennemførte sit studie på 2 ½ år. Balder Olrik blev optaget i 1982, og var den yngste nogensinde optaget, da han blev optaget som 16-årig. Eller … det var, hvad han troede indtil en herre korrigerede ham med, at både Albert Mertz og Eckersberg var blevet optaget flere måneder yngre end Balder.

Tilsvarende blev Erik Steffensen professor på akademiet som 37-årig, fra 1998 til 2007, ved en af de dygtigste rektorer i instituttets historie, Else Marie Bukdahl. Hun fortalte mig storgrinende, engang hun inviterede mig op i sin åndfulde lejlighed efter et arrangement på museet, om, hvordan hun klarede de barske forhandlinger om budgetter og tilskud med ministeriet. Hun troppede op flankeret af sine to løver, den ene Erik Steffensen og den anden Bjørn Nørgaard. Den trio var uovervindelig i charme og vid - de fik hvad de bad om.

Både Balder Olrik og Erik Steffensen har utallige udstillinger bag sig. Og Erik Steffensen er kendt for at levere sublime litterære fortolkninger af andre kunstnere, senest med den anmelderroste biografi om maleren Per Kirkeby i 2017.

De to kunstnere begyndte for ti år siden at kommunikere sammen, da de via opslag på facebook opdagede deres fælles fascination af Rudolph Tegner og hans museum. Tankerne om en fællesudstilling opstod som en naturlig forlængelse.

Værkerne på udstillingen markerer et nyt udtryk for begge kunstnere. Afsættet er en fortolkning, og en fornemmelse for Rudolph Tegner udtrykt både i fotografiske værker og en større installation, der byder på en helt ny måde at opleve Tegners værk ”Frigjort” på. Erik Steffensen benytter sig af den traditionelle fremkaldelsesproces i mørkekammer, men i meget større skala, hvor han anvender specialfremstillede kæmpekar til de fremkaldende kemikalier. Herefter bearbejder han fotografierne, så de får det stoflige, personlige og maleriske udtryk, som man kan se i overfladen. Værkerne er unikaer. Balder Olrik har eksperimenteret med et specialbygget fuldspektrum kamera monteret på en lang stang, hvor han, om natten når museet er buldrende mørkt, har belyst Tegners værker med farvet lys og filtre. Resultatet er meget drømmende, blødt og sensuelt. Udstillet sammen bliver værkerne fortolkninger af Tegners paradoksfyldte værker, der spænder over både seksualitet og kæledyr.

Kunstnerne har bedt forfatteren Sofie Jama om en tekstfortolkning af værket ”Frigjort”, som installationen med samme navn, er bygget op omkring. Tegners værk blev lavet i 1900, ved indgangen til det nye århundrede, som en slags selvterapeutisk kommentar. Installationen fører os fysisk gennem samme udvikling, som værket beskriver. Først med stoppet ved den kaotiske kapitæl, hvor passion, følelser og virvar hersker, og dernæst op i øjenhøjde med den frigjorte kunstner, der sidder tronende i et nirvana og skuer udad … og indad. Sofie Jama personificerer i teksten en længselsfuld lidende 27-årig mandlig kunstner – hun er Rudolph Tegners stemme.

Vi plejer at se Tegners skulpturer nedefra. Installationen giver en ny oplevelse af Tegners værker oppefra. Det er en fornøjelse at komme lidt op på niveau for en kort stund.

 Luise Gomard, museumsdirektør

________________________________________________

Se filmen om særudstillingen HER​ (19 min 27 sek)

Se kataloget fra udstillingen HER

TAK TIL


 

STATENS KUNSTFOND

BECKETT-FONDEN

GROSSERER L.F. FOGHTS FOND

KONSUL GEORG JORCKS OG HUSTRU EMMA FOND

Gynophobiameet present - part II

​af Lilibeth Cuenca Rasmussen

2021​

Performancen Gynophobia (= frygten for kvinder) interagerer med sit publikum på manipulerende vis. Kunstneren forsøger at hypnotisere sin beskuer til at (for)blive feminist. Hun renser luften ritualistisk med sin cigar, som er et symbol på patriarkatet, feminismens største udfordring for at emancipere. Cigaren som fallos symboliserer ligeledes magt, kontrol og samtidigt sensualitet og løssluppenhed. 

Performere: Karolina Leedo, Liva Xamanek, Mia Kingo og Lilibeth Cuenca Rasmussen Costume Design: Sur le Chemin​

Visuelle brudstykker fra performancevisning af Gynophobia på Tegners Museum i 2021 findes her (1 min)

OM LILIBETH CUENCA RASMUSSEN

​Lilibeth Cuenca Rasmussen (født 1970 i Manila) er billed -og performancekunstner, uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi København og nuværende professor i tidsbaseret og performancekunst på Kunstakademiet i Bergen. 

Identitet herunder køn, etnicitet, tro og social-kulturelle konstruktioner er temaer i Lilibeth Cuenca Rasmussens kunst. Hendes primære medie er performance, som materialiseres og iscenesættes i en lang række andre medier, som video, fotografi, maleri, skulptur og installationer. Cuenca Rasmussen skaber ofte tvær -æstetiske og faglige samarbejder med komponister, musikere, dansere, designere alt efter projektet.

Lilibeth Cuenca Rasmussen har udstillet og performet bredt både nationalt og internationalt på KIASMA Art Museum, Helsinki, Brooklyn Museum, New York, Tate Modern, London, Performa New York, Venedig Biennale, Thessaloniki biennale, Busan Biennale, The Drawing Room Manila, Röda Sten, Gothenburg, SMK, København, AROS Art Museum, Aarhus, Nikolaj Kunsthal, National Gallery, Singapore.​

Udsnitmeet present - part II

​af christina capetillo

Fra D. 21. april Til D. 30. maj 2021​

Særudstillingen Udsnit viser et udvalg af Christina Capetillos fotografier fra serien Anthology of Apertures.

Christina Capetillo er optaget af forholdet mellem hus og landskab – af indramningerne, vinduerne, der forbinder husene med landskabet. Vinduets form og placering bestemmer, hvad vi kigger ud på. Inde i

huset ser vi et udsnit – udenfor i landskabet oplever vi en helhed.

Grundlæggende er vores forhold til naturen under forandring – en tid præget af pandemi og indsigt i klimakrisens omfang betyder, at vi har brudt ’billedplanet’ mellem ude og inde. Vi søger ud i landskabet og

vil være tæt på naturen i højere grad end før, hvor vi betragtede den på afstand – gennem et vindue. Anthology of Apertures samler en række udsnit fra danske og udenlandske modernistiske bygningsværker

som Rudolph Tegners museum, Arne Jacobsens sommerhus og Casa Malaparte på Capri.

Et fotografi beskæres traditionelt af kameraets format, som alt efter kameratype er kvadratisk, rektangulært eller i panorama-format, horisontalt eller vertikalt. I Anthology of Apertures skaber

arkitekturen rammen. Hver aperture er et 1:1 portræt af landskabet og serien kobler sig til de tidlige fotografiske processer, hvor glasplader blev påført en lysfølsom emulsion og eksponeret i kameraet under

lange lukkertider.

Gennem at opstille Anthology of Apertures i Tegners museumsrum, kun oplyst af ovenlysvinduer, er det muligt at betragte udsigten til landskabet indenfor med Tegners skulpturer omkring sig. Bevæger man sig ud i skulpturparken og kigger tilbage, ser man bygningen, der som et ankerpunkt er placeret i det bevægede terræn, med Tegners skulpturer opstillede markante steder i landskabet.

I UDSNIT forbindes hus, landskab og fotografi i en rumlig installation, der erindrer om de fraværende huse og deres horisonter.

Udstillingen er støttet af Dreyers Fond og L.F. Foghts Fond

Om Christina Capetillo

Fotograf og arkitekt ph.d. Har i sit virke haft særligt fokus på samtidslandskabet – den altdominerende kulturtilstand, der er opstået i takt med at jordkloden, med billedhuggeren Willy Ørskovs ord, er blevet ’et totalfelt for menneskelig manipulation’.

Udstillingsvirksomhed i Danmark og udlandet, bl.a. Steder (2011), Udenfor myldretid (2013), Land (2014), Antroposcenisk arkiv (2017), Hvad kameraet så (2018), DANSK. Conceptual Danish Photography (2019). Udgav i 2011 monografien Et foranderligt monument og blev i 2015 tildelt Eckersberg Medaillen.​​

​Hør Christina Capetillo fortælle om udstillingen her (10 min 18 sek)

​2020

søges

af karin von schantz​

9. juni – 18. oktober​

Alle dage har mennesker haft længsler… udstillingen kredser om de længsler der udtrykkes i søgesannoncer, forladte opslag og spor efter længsler der for længst er forsvundet og måske stadig findes som et ekko i tiden fordi de er blevet formuleret. I udstillingen løftes disse til et mere poetisk og imaginært niveau. De giver anledning til at revurdere virkeligheden, til måske at trække på smilebåndet og lade tankerne flyve. Er de udtryk for nogens dybeste, hemmelige eller flygtige

længsler? I hvert fald stof til eftertanke og til at sætte fantasien i gang. Udstillingen vil også have et anker udenfor museet, til de der er på vej ind og besøge statueparken. Til udstillingen udgives Søges i bogform som 64 efterlysningsdigte af forlaget Hurricane.​

De 64 efterlysningsdigte på opslagstavlen er en abstraktion over søges-sedler, som man kender dem fra opslagstavler i supermarkedet, på biblioteker mm. Med kunstnerens egne ord er digtene “en art verbale amuletter og besværgelser der udtrykker længsler, forundringer, bekymringer og håb om både fortiden, fremtiden, samtiden og naturen. En insisteren på at lede efter og fremmane svar med 64 små menneskeråb”. At læse lyrik er oftest en intim individuel oplevelse, her bliver det en handling, man kan gøre stående i selskab med andre.

OM INSPIRATIONEN FRA TEGNER

I både søges-digtene og udstillingens visuelle udtryk er der spor af Tegner, hans tid, statueparken og naturen omkring Rusland og Pandehave å. Flere af digtene kredser om den antikke verden, for eksemplet omtales oraklet i Delfi samt en etruskerherskerinde. Nervesanatorier, tilråbene der hørtes ved den første automobils køretur... 

Udstillingens endelige udtryk er direkte inspireret af skulpturen De blinde i Marrakech - draperinger, laser og lapper, det rå skitseudtryk der er blevet til tekstiler direkte på væggen, og den rektangulære form i skulpturens stillads.

OM UDSTILLINGEN SØGES

Udstillingen udfolder søges-genren i tekst og billede. Udstillingen giver indtryk af et “søges-alkymistværksted”, hvor opslagstavler i mange formater hænger forladte, med aftryk af tidens tand, inden de måske bliver repareret og sendt ud igen med nye sedler på. 

Kunstneren har tilstræbt at ophæve hierarkiet mellem tekst og billede, således at hverken teksten eller det billedlige bliver et illustrerende element, men giver et samlet hele. 

Kunstneren er, som mange andre kunstnere og folk der arbejder med at frembringe eller opklare noget, fascineret af opslagstavler, og bruger dem som skitseredskab i frembringelsen af projekter. Kunstneren har arbejdet med at tage dette “første skitseudtryk” og gøre det til noget færdigt i sig selv. 

Udendørs hænger et udhængsskab med søges-sedler. Skabet er en lille, grå "håndholdt" udgave af museet/bunkeren.

Materialer/teknik: te-indfarvet hør, sort tekstilfarve, motiver af planter og søges-sedler fremkaldt efter indfarvning ved hjælp af sollys og varme, gamle trærammer, papir ældet med te, skrifttypen Minion.

OM TILBLIVELSEN

Søges er skabt over flere lange arbejdsretræter i Ole Haslunds Kunstnerboliger og på inspirations- og skabervandringer i naturen ved Pandehave å, Rusland og Tegners Skulpturpark, hvor kunstneren har brugt naturen og vandringerne som sit atelier.

OM KARIN VON SCHANTZ

Karin von Schantz er uddannet fra Danmarks Designskole i 2001 (nu KADK/Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering), og har modtaget legater fra Statens

Kunstfond og Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond. Karin von Schantz arbejder i en hybrid mellem objekt, tekstil og tekst, og har de seneste år udstillet tekstbaseret billedkunst (visual poetry) på

Charlottenborgs Forårsudstilling, KunsthalNords Turbinegalleri og Tegners Museum. Sommer 2020 udkommer hun i bogform med digtsamlingen Søges på Hurricane Publishing.

Kunstneren bor og arbejder i København, og har rødder i Finland.

Kunstneren ønsker at takke:

En stor tak til Tegners Museum og Luise Gomard, direktør for Tegners Museum, for godt samarbejde og for at kunne se visionen med Søges fra den spæde start.

For uvurderlig tekstfeedback og medlæsning skal lyde et stort tak til Majse Aymo-Boot, forfatter. For korrektur og læsning et stort tak til Mette Lembek og Anders Basby.

Et stort tak til Vibe Bredahl og Hurricane Publishing.

Et stort tak for redigeringsforslag til Christel Sunesen, forlægger, Forlaget Ekbátana.

Tak til Claus Handberg og Harald Voetmann og hele skriveholdet på Harald og Handbergs Kommunale Skrivehold.

For visuel og kunstnerisk sparring et stort tak til Natascha Hardt, Sophie Hjerl, Katrine Packness Lembek, og Hanne Hedemann.

Tak til Inga Winding, Malene Schiøtz Winding og Ole Haslund.

Tak til Statens Kunstfond for et arbejdslegat i 2016, som jeg brugte til at fordybe mig i projektet.

Stor tak til Erik Nørgaard Gravesen og Nele Rue for film.

Et stort tak til Pelle Axel von Schantz Iversen for fotos, medlæsning og feedback fra starten af projektet. Et stort tak til Christian Franklin Svensson for medlæsning, visuel feedback, ophængning og førstehjælp.​

at vandre med sin arv

​af vibe bredal

15.04. - 24.05.'20​

I et rum midt i museets forhal kan man gå på opdagelse i den arv, de historier og møder kunstneren Vibe Bredahl mødte i forsommeren 2019 da hun vandrede gennem Gribskov i forbindelse med Nordkystens Kunsttriennale der havde tema’et ARV. Med sig havde hun et lille

ly/rum/hus på hjul. Fysisk er værket tungt at gå rundt med, på samme måde som byrden af ens arv kan tynge. Omvendt rummer lyet lyspunkter i form af indsamlede objekter, dokumenterede møder

og fortællinger. Med de mange små skuffer man kan gå på opdagelse i, bliver rummet en visualisering af det abstrakte begreb ARV; og over tid et lille museum der rullede ind på Tegners Museum. Her udfoldede det sig til en installation med sokler placeret i Tegners museumsrum med

små kuriositeter. Gæster må gå på opdagelse i skuffer, lytte til historierne og bevidne de objekter der er indsamlet og man kan være med til at videreudvikle værket ved at tilføje historier på

kartotekskort. Værket er under konstant forandring og der tilføjes nye oplevelser løbende.​

Til udstillingen udgives bogen, Wandering with you Heritage, af forlaget Hurricane. Kan købes i museumsbutikken

Se en film om værket her​ (2 min)

​2019

ARVPast meet present - part II

NORDKYSTENS KUNSTTRIENNALE 2019 - nkkt.dk

Nordkystens Kunsttriennale præsenterer  

Alexander Tovborg

Sophia Kalkau

Tim Hinman /Third Ear

på Tegners Museum frem til d. 20. oktober. 

Bemærk triennalen slutter d. 22. september

ÅBNING D. 22. JUNI - SE HELE PROGRAMMET HER

Pop Up Lap for 5-100 årige med kunstnerne og papirmagierne Lena Ignestam og ​Christina Bredahl Duelund 

Lørdag d. 4. august og søndag d. 5. august kl 12-16 

tilmelding ikke nødvendig 

pris: alm entré (børn skal ledsages af voksne)

Mød Kunstnerne Alexander Tovborg, Sophia Kalkau og Tim Hinman /Third Ear

Lørdag d. 17. august kl. 14 

tilmelding her 

pris: alm. entré /TegnersVenenr fri adgang men husk tilmelding

Alexander Tovborg

Guddommen og dens skabere

Pastelkridt og akrylmaling på træpanel

Se film (3 min.) om værket - HER

En myte fortæller om guder og heltes udvikling og har en begyndelse og en slutning. Ligesom Rudolph Tegner var, er Alexander Tovborg interesseret i myter og religion. Med Guddommen og dens skabere går Tovborg i dialog med særligt én af Tegners blyantskitser, som udstillingen låner sit navn fra.

Tovborg genskaber i sit maleriske værk dele af motivet fra Tegners skitse. Malerierne er store og sættes op, så de spejler en mytes forløb fra start til slut. På den måde får myten fysisk form og viser sig som et selvstændigt rum, man kan træde ind i. Bevæger man sig gennem rummet, bliver man omsluttet af en mytisk fortælling i billeder og kan indtage en plads som en af værkets karakterer – ligesom museets skulpturer af Tegner kan indtage en lignende plads. Dermed åbner Tovborgs værk sig for både beskueren og museets øvrige værker.

Født i København, Danmark, 1983

Bor og arbejder i København, Danmark​ 

Læs mere om Alexander Tovborg

​​

Sophia Kalkau
Rudolphs Løg

Se film (1.5 min.) om værket - HER

Bemalet fiberbetonI Ruslands ufrugtbare sandjord rejser Rudolph Tegners skulpturer sig grandiost og opadstræbende mod himlen, symbolistiske, vitalistiske, episke, dramatiske værker – geniets kamp, hans martyrium. Hos Tegner er kvinden forbundet med jorden, moderskabet og det dæmoniske, kvinden der forsøger at lede manden i fordærv på hans vej mod det åndelige.

Sophia Kalkaus værk tager afsæt i Tegners landskab, i hans historie. Tegner og eros, erotikken og kvinden. I det lyngbeklædte landskab, i nærheden af Tegners Kvinden fra Rivalerne, har Kalkau lagt et par store tunge dråbeformer. De kunne være faldet ned fra himmelrummet, være frøkapsler fra et forhistorisk træ eller nedfaldsfrugter, men titlen er Rudolphs Løg.

Født i København, 1960
Bor og arbejder i København, Danmark

​​

Tim Hinman /Third Ear
En Hymne

Se film (5 min.) om værket - HER

Med egne ord beskrev Rudolph Tegner Livets port, det projekt han håbede skulle blive sit livsværk, som en hymne til menneskenes liv fra fødsel til død: "Jeg vilde udtrykke deres Glæder og Sorger, deres Kærlighed og Brud, deres Kampe, Sejre og Nederlag, til Ensomheden tager hver enkelt i sin Favn.”

Tegners værk og tanke spejler Tim Hinman i sin lydinstallation, som er placeret i museets centrale midtersal, hvor to stole har udsigt til den samlede udgave af Livets port. Her kan man lytte til hundredevis af stemmer fra optagelser, lavet som en del hans arbejde med lyd, podcast og radio gennem de sidste 20 år. Stemmerne fortæller virkelige livshistorier, og tilsammen danner de Hinmans hymne om det nutidige menneskelige liv.

Født i London, England, 1968

Bor og arbejder i København, Danmark​​​​

Nordkystens Kunsttriennale 2019 er en kunstnerisk oplevelsesrejse gennem tider og steder, hvor alle med lommeguiden i hånden kan tage cyklen, bilen eller snøre vandreskoene og gå på opdagelse i 19 kunstværker i landskabet og inden for Gribskovs kulturinstitutioners unikke rammer.

Kunsttriennalen tager afsæt i den nyåbnede Nationalpark Kongernes Nordsjælland ved at forholde sig til temaet ARV. Ikke blot den fysiske, men også den immaterielle arv, kulturarven, der er indlejret overalt i landskabet fra tidernes morgen.

Oplevelserne ligger som perler på en snor på den 38 km lange rute fra Gilleleje til rundkørslen ud ad Gilleleje på Bonderupvej, til Museum Nordsjælland på Nakkehoved Østre og Vestre Fyr, Munkeruphus, Tegners Museum & Statuepark, Esrum Kloster & Møllegård, Græsted Torv og ved Søborg Slotsruin.

Kunsttriennalens kurator, billedkunstner Carina Zunino, har inviteret 19 kunstnere fra de nordiske lande til at forholde sig til temaet ARV og skabe stedsspecifikke værker, der sættes i spil med egnens særegne historie og mangfoldige kulturlandskab.

De deltagende kunstnere, forfattere og musikere er: Adda Djørup (DK), Alexander Tovborg (DK), Amiina (IS), Andreas Glad (SE), Axel Antas (F), Ditte Hammerstrøm (DK), Elsebeth Jørgensen (DK), Eske Rex (DK), Gerda Thune Andersen (DK), Hans Rosenström (F), Jørgen Carlo Larsen (DK), Karin Lind (DK), Kirsten Ortwed (DK), Lena Ignestam (SE), Malene Bach (DK), Mette Martinussen (DK), Sophia Kalkau (DK), Third Ear (DK), Vibe Bredahl (DK).

Under hele kunsttriennalen foregår en lang række arrangementer, herunder kreative workshops for børn og unge med Pop Up Lap, forfatterarrangement, møde med kunstnerne, guidede busture, madperformances. Kunsttriennalen slutter af med en koncert med det islandske orkester amiina 21. september i Gribskov Kultursal.

Kunsttriennalen formidles i den gratis lommeguide med et detaljeret kort, der viser ruten med steder og kunstnere. Lommeguiden kan fås på Gribskov biblioteker, i Visit Nordsjællands turistinformationer og på kulturinstitutionerne. Derudover vises en film om kunsttriennalen og kunstnerne her på hjemmesiden, kulturinstitutionerne og bibliotekerne. Værkerne formidles i app'en Vizgu, der kan dowloades i App Store, og endelig er det en god idé at følge løbende aktiviteter på instagram og Facebook.

​Past meet present - part II

af Ole Jauch​

15. april til d. 9. juni 2019​

​Når Tegners Museum åbner den tunge museumsdør efter vinteren, bliver det med en koncenteret, sanselig særudstilling af fotokunstner Ole Jauchs fotografier.

Ole Jauch arbejder med gamle fototeknikker og benytter sig af kameraer med lang lukketid og hvor spor, der ikke nødvendigvis er genkendelige, dukker op i processen. Samtidig arbejder han også med vinkler som man normalt ikke ville bruge i datiden. På den måde ser han nutiden gennem gamle objektiver og resultatet bliver meget smukt møde mellem fortid og nutid.

”Som kunstner arbejder jeg med og er fascineret af det tidløse og i at skabe tidløshed i det tidløse. Kunst er som udgangspunkt tidløst selvom det skabes i en samtid og ofte kan henføres til en tid eller periode. Målet er at skabe tidløshed i tidløs kunst – kunst der lever tidløst og for evigt. Netop skabelsen opleves af mange kunstnere som værende en tidløs boble eller tilstand af tidløshed.”

Udtrykket i Ole Jauchs værker viser igen nye måder at se og arbejde med den arv som Tegner har efterladt i form af sit sted og sine værker. Ole Jauch føler sig som menneske og kunstner genkendt i dele af Tegners virke og udstillingen er i den grad et resultat af dette.

”Livet er ikke nødvendigvist perfekt, men består ofte af en lang række særegne skæve finesser, som tilsammen kan give et perfekt udtryk. Jeg søger at skildrer det perfekte i det uperfekte.”​​

Ole Jauch bor og arbejder i Tisvilde og er en lokal kunstner, med et stort potentiale og udstillingen varer frem til d. 9. juni.

Artist talks:

søndag d. 21. april kl. 14

søndag d. 26. maj kl. 14

søndag d. 2. juni kl. 14

pris: alm. Entrépris

​2018

​TEGNER OG MAROKKO

1. juni - 21. oktober 2018
​Etayeb Nadif​
Fatiha Zemmouri​
Hassan Darsi​
Ismail Ahendouz
Manna Idaali​
Sfart Hamsa Errashid
Youssef Ouchra
Youssef Ousaid

​8 marokkanske samtidskunstnere bringer marokkansk kunst til Tegner i et "3. møde" med landet, der inspirerede ham til et af hans hovedværker "De Blinde fra Marrakesh".

​Udstillingen viser et udsnit af hvordan den marrokanske kunstscene ser ud lige nu. En kunstscene, der har bevæget sig en del videre fra den naivistiske kunst, man normalt forbinder med Marokko, og hvor performances, tegninger, objekter og videoværker er foretrukne udtryksmåder. Uden at vende ryggen til den traditionelle marrokanske kultur og arv, som har og stadig fascinerer rejsende fra hele verden.

Rudolph Tegner var i Marokko to gange i løbet af sit liv. Første gang i 1905 og igen i 1948, hvor han og Elna kørte deres lille citroen til det smukke land. Begge besøg fik betydning for hans værker. Især værket DE BLINDE som var inspireret af et scenarie han så hvor en gruppe blinde bar en død veninde til sin grav.

Performances i samarbejde med Nikolaj Kunsthal og Foredrag i Davids Bazar, Davids Samling & sommerworkshop med Gribskov Billedskole.

Se foto fra udstilling - her


Udstillingen er støttet af:

Knud Højgaards Fond, VKRs familiefond, Krogagerfonden, 15. juni Fonden, Flugger i Helsinge, Davids Samling og den Marokkanske Ambassade. Kataloget er støttet af: Aage og Johanne Louis-Hansens Fond

Udstillingen er tilrettelagt af kurator Johan Zimsen Kristiansen og museumsdirektør Luise Gomard

Relevante links:

​-ÅBNINGSTALe/speech AF H.E. MRS. KADIJHA ROUISSI, AMBASSADOR OF MOROCCO

- Se udstillingskataloget

- Se 'Information' performance af Youssef Ouchra her (10 min)

- se ​filmen om særudstillingen af Anne Isbak her (19 min 24 sek)

​​ET LYDÅR


af komponist Gunner Møller Pedersen

1 januar - 31 december 2018 /dagligt i Statueparken kl. 12


Det tog komponisten 5 år at komponere ET LYDÅR som regnes for Gunner Møller Pedersens hovedværk og er et af de vigtigste værker inden for den elektroakustiske musikgenre. Værket er et 4-kanals rumligt quadrofonisk musikstykke med 12 satser knyttet til hver af årets måneder. Hver sats varer omkring 30 minutter og afspilles i den tilknyttede måned.

Værket er opstillet i lunden over for museets indgangsparti iStatueparken afspilles dagligt
kl. 12
(juni - august kl. 12 & 21)
hele året i samarbejde med ​Strøm. Fri adgang​

Se tv-udsendelse om Et Lydår på Tegners her
​Komponisten har skrevet et digt til hver sats:

​JANUAR

Sne dækker jorden

iskrystaller I store flokke

hvirvler i luften

fylder vinterens mørke

med gnistrende lys

FEBRUAR

Længe binder frosten vandet

is overalt

endelig bryder isen op

frosten slipper

sit knugende greb

MARTS

Lyset er vendt tilbage

is bliver atter til væde

dråbe for dråbe

og vinterens efterlandenskaber

hvirvler i vinden

APRIL

Endnu er det køligt

men himlen er høj

og regnen forbereder marken

på den kommende vækst

overalt spirende liv

MAJ

Alle poeter har besunget maj

for dens ynde og fryd

men ikke jeg

mine tanker stiger opad

og udad mod rummet

sammen med alle andre vækster

JUNI

En tid fuld af lykke

varmen og blomsternes duft

fylder luften

sneen der falder nu

er æbleblomsternes overskud

af kærlighed

​JULI

Alting gror og modnes

spændes med saft

fyldes til bristepunktet

som endnu ikke er nået

AUGUST

Naturen er mægtig

indestængt kraft

kræver udladning

det overmodne brister

sådan er det

og sådan sker det

SEPTEMBER

Vore tanker flyver som fuglene

dødens budbringere i flokke

som søger bort

før det er for sent

​OKTOBER

Også mennesket har et pulsslag

som jorden har det

som alting i universet

fra det mindste

til det største

NOVEMBER

Mørket vinder atter

men varer ikke evigt her

og uden mørket kunne vi ikke

opfatte lyset

som lys​

DECEMBER

Selvom jordens åndedræt er tungt

dør den ikke

jorden samler kræfter

til en ny omgang

​ET LYDÅR OPFØRES I SAMARBEJDE MED ORGANISATIONEN STRØM

GENOPSTANDELSE

​15. april - 20. maj 2018 - ER AFSLUTTET!

Skulpturerne i Statueparken er markante og iøjnefaldende. I Hillestrøms værker bliver de diskrete og delvist skjulte. De integreres i naturen og der opstår en ny meget anderledes verden. Det er som om, de nedbrydes for at kunne opstå på ny.

Hillestrøms værker med titlen Genopstandelse er en kærlig hilsen fra en ny generation til mesteren Tegner, der netop ønskede at skildre menneskets glæder og sorger, kærlighed og brud, kampe, sejre og nederlag til ensomheden tager hver enkelt af os i sin favn.​

"For mig er Rudolph Tegners Museum og Statuepark en tidslomme, der er fuld af magi. Her forsvinder tiden og resten af verden ud af min bevidsthed. Jeg får følelsen af at træde ind i et kæmpe skattekammer. Der findes i hele verden ikke et lignende sted" - Mazja Hillestrøm om Tegners Museum & Statueapark

Mazja er født i Nordsjælland i 1976. Hun voksede op i Helsinge, Værløse, Gilleleje, Kongens Lyngby, Vestamager, Ribe og til sidst ved Rådhuspladsen i København. Interessen for kunst fik hun på Bernadotteskolen i Hellerup, hvor et stort værk fra hendes tidlige teenageår indtil for ganske nyligt prydede en af skolens mure.

I sine voksenår har Mazja boet i London, New York, Wien og på Østerbro i København. Hun har studeret på Kunstskolen Spektrum (2010-11), Akademie der bildenden Künste i Wien (2011-13), Konsthögskolan i Malmö (2013-14) og Fatamorgana (2014-15).

Mazja er først og fremmest fotokunstner, selv om hun også interesser sig for lys, installationer og dokumentar. Hun har således udstillet sine lamper i Politikens Hus og fotoværker hos Galleri Christoffer Egelund flere gange og senest i december 2017.

Mazja er også en del af kunstnerduoen UHHI Projects, der har udstillet i blandt andet Kunsthal Aarhus og The Art Foundation i Athen. Hun er netop nu i gang med et dokumentarisk projekt om mandlige amerikanske seksualforbrydere med titlen "Lives as they turned out".

AF FOTOGRAF MAZJA HILLESTRØm

Mazja Hillestørm afholder Artist Talk om sin udstilling:

Søndag d. 29. april kl. 14

Søndag d. 6. maj kl. 14 - AFLYST!

Pris: alm. entrépris /tilmelding ikke nødvendig​​

​2015-18

HAMLET WALK OG WALK-IN

​15. april - 21. oktober 2015 - 2018

WALK-IN

The Tragedy of Hamlet, Prince of Denmark er fortællingen om den unge prins Hamlet, der opdager, at hans far, kongen af Danmark, ikke er død en naturlig død, men derimod er blevet dræbt af sin bror. Broren har herefter giftet sig med dronningen og overtaget kongeriget. For Hamlet bliver det nu af altoverskyggende nødvendighed at hævne sin fars død, og han får skubbet den unge Ofelia, der elsker ham, fra sig. Undervejs i stykket intensiveres konflikterne og misforståelserne frem mod den tragiske kulmination, hvor alle stykkets karakterer på nær én dør.

Med Hamlet leverede Shakespeare en nærmest universel historie om hævn, ære og korruption, men også om følelsesmæssigt kaos, misforståelser og sociale relationer, der ikke går op. Og karakteren Hamlet – den unge mand, der både er hævngerrig, selvopslugt og retfærdighedssøgende – er gået over i historien som et tidligt litterært udtryk for det moderne menneskes splittelse.

Særudstillingen om Hamlet kommer med et bud på en nutidig fortolkning af Shakespeares klassiker. Med inspiration i naturhistoriske museers udstillingsform bestående af fyldte montre og glasskabe har scenograf Maja Ziska skabt 12 reoler, der hver repræsenterer en karakter fra stykket. For at søge ind til essensen af tragediens forskellige roller er hver reol bygget op omkring et centralt citat og et objekt, der udtrykker karakteren.

Walk-in: Maja Ziska takker Lars Romann Engel – Hamlet Scenen/Maria Hesselager/Oline Marie Andersen/Sofie Højgaard Hansen/Jon Skulberg/Victor Boye Julebäk/Steen Holdt/Mette Karina Johansen/Mads Emil Hilmer.


WALK

Anden del af udstillingen er video-walken In my heart there was a kind of fighting,der er blevet til i et samarbejde mellem forfatter Maria Hesselager, fotograf Marie Brobakke og scenograf Maja Ziska. Her gives en personlig fortolkning af stykket med udgangspunkt i Ofelias rolle, og via lyd og Ipad føres beskueren gennem Tegners samling og forbi nogle af hans Hamlet-figurer

Video walk: In my heart there was a kind of fighting, 2016
Forfatter: Maria Hesselager/Fotograf: Marie Brobakke/Iscenesættelse: Maja Ziska og Marie Brobakke. Engelsk voice over: Karen Stokkedal/Dansk voice over: Maria Hesselager/Statist: Oline Marie Andersen.​​

SE DEN PÅ YOUTUBE HER: TEGNERS KANAL


​UDSTILLINGEN ER VENLIGST STØTTET AF ​AUGUSTINUS FONDEN & GRIBSKOV KOMMUNE​​

​2017

Fra Gulv til Loft

Tegners Malerier​

​15. april-  22. oktober 2017

Gensyn med omkring 170 af Rudolph Tegners malerier. I museets sideskib med 6 meter til loftet hænger kunstnerens malerier med kant mod kant i en imponerende salonophængning, der danner en vild og smuk mosaik.​

Udstillingen viser Tegners malerier gennem årene fra 1893-1949. Ophængningen viser den alsidighed der var i hans værker og måden han brugte maleriet som kunstform og som rejsedokumentation på. 

Sidst museet viste så mange af Rudolph Tegners malerier var i 2009.

Kunsthistoriker og tidligere PET chef Hans Jørgen Bonnichsen holder to foredrag om Tegners malerier:

søndag d. 27. august kl. 16-17.30         /billetter i forsalg her 

søndag d. 17. september kl. 16-17.30 /billetter i forslag her


Ned med våbnene - Livets Landskab

af Pontus Kjerrman​

​01. juni - 22. oktober 2017

UDSTILLINGEN BLEV UDNÆVNT AF BERLINGSKED TIDENDEN BLANDT ÅRETS 10 BEDSTE UDSTILLINGER

Billedhugger og lektor ved det Kgl. danske Kunstakademi Pontus Kjerrman (f. 1954) udstiller 20 skulpturer i Rudolph Tegners faste samling. 

De to kunstneres værker står side om side og vidner både om kunstens udvikling, men også om at visse tema'er mellem mennesker er universelle. 

Oplev denne vidunderlige udstilling der emmer af fred og kærlighed

​Pontus Kjerrman afholder to Artist talks

Søndag d. 25. juni kl. 13

Torsdag d. 19. oktober kl. 13.

Frit for museets gæster /tilmelding ikke nødvendig

KATALOGET KAN STADIG KØBES PÅ MUSEET

Se traileren til ​udstillingen her (1 min 10 sek)

Få et indblik Pontus Kjerrmans proces her (10 min 48 sek)

  - English sub here (10 min 48 sek)

​2016

Statueparken - når virkeligheden overgår fantasien

af fotograf Henrik Sylvest

15.04 – 23.10/2016

En fotoudstilling i anledningen af Statueparkens 100 års jubilæum. Fotografen Henrik Sylvest har opholdt sig i Statueparken over et år og har taget en række spektakulære og stemningsfulde fotografier, som afslører nogle af de magiske scenarier der opstår hvad enten man besøger parken en dejlig sommerdag, en våd efterårsdag eller en sneklædt vinterdag. Udstillingen viser hvordan skulpturer i samspil med naturens skifte overgår fantasien med smukke scenarier og hvordan naturen bliver udslagsgivende for skulpturoplevelsen.

Der bliver udgivet en bog i forbindelse med udstillingen.​ Udgivelsen forventes til juni 2017 med forlaget Frydenlund.

KATALOGET/BOGEN TEGNER-100 ÅR I RUSLAND KAN NU KØBES I LANDETS BOGHANDLERE

UNKNOWN LANDSCAPE - NORDKYSTENS KUNST TRIENNALE​

d. 4. Juni til 23. Oktober 2016

Tilrettelagt af KunsthusUdenMure

I forbindelse med den første Kunsttriennale på Nordkysten udstiller kunstnerne Lilibeth Cuenca Rasmussen, Jytte Rex, Katja Bjørn og Mirjam Thomann værker på Tegners Museum. Værkerne vil være at finde både udendørs og indendørs.

Lilibeth Cuenca Rasmussen (DK & RP)

har lavet 2 værker i forbindelse med Triennalen et i en rundkørsel i Gilleleje og et i det 8-kantede midterrum på Tegners Museum. Begge værker har kroppen som omdrejningspunkt. Værket Body Compositions på Tegners Museum er et krops og interaktivt lydværk, der består af 7 lydsøjler, hvor man skal placere sine fingre i søjlen hvorefter lyden af ens puls bliver transmitteret ud i rummet. Man kan gøre det samtidig 7 personer af gangen og danne en meget stor "krops" lyd i rummet.

Læs mere om Lilibeth Cuenca Rasmussen her

Jytte Rex​ (dk)

udstiller 2 steder i Triennalen: Esrum Kloster & Møllegård og Tegners Museum. Her fremtræder - gennem tre forskellige kvinder​ - nogle tågede konturer af et UKENDT LANDSKAB, så at sige "under jorden", Women Underground: dels en dronning gravsat foran højalteret i den nu nedrevne kirke på Esrum Kloster, dels en ung kvinde, som var kommet "i ulykke" og blev dømt til døden ved halshugning. Den tredje kvinde fremstår som relief i et gravmæle på Tegners Museum, hvor hun er skildret halvvejs på vej ind i stenen.

Gravmonumentet rummer en fascinerende brudfalde mellem skikkelsen og dens måde at folde sig ind i materialet på. Selve mødestedet mellem kroppen, der allerede er halvvejs borte fra denne verden, og stenen eller marmor'et som kroppen er på vej ind i. Mødestedet bliver et berøringspunkt, en membran mellem liv og død. Det ukendt kigger på os fra mørket.

Jytte Rex's inspiration i Moders Gravmæle munder ud i forestillingen om det som sker i Tegners værk. Med en transparent religiøs suggestion, der afslører en skygge af de mennesker, der kan bevæge sig rundt om værket og bag skærmen, og fotografier af døde - eller er de levende? - er Jytte Rexs værk på Tegners Museum en tankevækkende og smuk installation.

Læs mere om Jytte Rex her

Katja B jørn (dk)

Udstiller med 4 værker på Triennalen: et i Statueparken på Tegnes Museum, et i haven ved Munkeruphus, et på Esrum Kloster &​ Møllegaard og et i kunstneren Gerda Thune Andersens have ved Kjædemosehus. Alle værkerne samles under overskriften, Under Overfladen, og trækker tematiske linjer mellem hinanden. Katja Bjørn arbejder med stedernes kulturelle og naturlige historie, og forsøger at åbne deres ukendte landskaber ved at gribe og italesætte de u-fortalte historier, der ikke fortælles af regionens nationale og globale omdømme, og dermed vende vrangen ud på det selvfølgelige, det kendt. Hun udhæver det skjulte og lader det kommunikere sin egen stille autoritet ud i landskabet. Det uforudsigelige trækkes frem fra den globale histories skygge, og udstiller det i al dets feminine skrøbelighed.

Under overfladen – Tilbagetrækning

Værket ”Under overfladen – Tilbagetrækning” er inspireret af Tegners Gravmæle over kunstnerens mor, og afbilder en kvinde i en dynamisk forsvinden, en krop, der roterer om sig selv på grænsen af det synlige og det usynlige. Det er en udforskning af den dobbelte moderlige smerte. Den stationære materialitet fra Tegners øvrige værker kontrasteres med det bløde, undseligt moderlige fra gravmælet, mens kvinden evindeligt forsvinder og genkommer i en evindelig, nærmest skulpturel cyklus af genfødsler. Installationen vil have omrids som et ’halvt bed’, være nedsunket i jorden så beskueren kigger ned i det, og trække tematisk på det underjordiske, det naturligt cykliske og det tilbagetrukne.

Værket kan ses i Statueparken under træet foran museet.

Læse mere om Katja Bjørn her

Mirjam Thomann (DE)

udstiller 3 værker Lean In 1-3 i forbindelse med Triennalen. Et ved Nakkehoved Fyr, et ved Munkeruphus og et i Statueparken ved Tegners Museum.

De kødfarvede stålkonstruktioner er lavet af præfabrikerende støtteskinner, som normalt opsættes på offentlige steder som busstoppesteder, togstationer og ventesale. Ligesom bænke er de en del af bymiljøet, men de udsender i endnu højere grad et signal om, at man er på vej - at man er i bevægelse. Støtteskinner er ikke beregnet til, at man skal opholde sig længere tid op ad dem - kun at man kan få en kort pause og slappe lidt af, mens man venter. Når de er flyttet ud af det offentlige rum - det rum, som de ellers er designet til at være en del af - er deres primære raison d'être væk og de bliver transformeret til en genstand uden et bestemt formål. Uden for byens rum bliver de således primært til en slags forgrund for de nye omgivelser, de står i, imens de samtidig også kommer til at agere som baggrunde for den selvsamme, nye lokation.

Uanset hvad, så bør det besøgende på Triennalen lade sig inspirere af skulpturerne til at dvæle på stedet i et stykke tid. Den enkelte skulptur er placeret for at fremhæve en særlig udsigt - om det så er til et specifikt punkt i landskabet, til en arkitektonisk seværdighed eller til et kunstværk. Og til de besøgende, som er rygere, er der på stålkonstruktionen monteret små askebægre.

Læs mere om Mirjam Thomann her

Triennalen har inviteret 23 danske og udenlandske kunstnere til området for at udstille over hele området. Således er der værker på bla. Gilleleje Havn, Nakkehoved Fyr, Helenekilde, Valby kirke, Esrum Kloster, Munkeruphus og Tegners Museum. Tag en tur rundt og oplev det hele.

Se mere på Triennalens hjemmeside

NCAT.DK

​2015

Tegner og kvinderne - set af Suste Bonnen

29.05 – 18.10/2015

Suste Bonnén er, udover at være en af landets dygtigste fotografer, også billedhugger (Agnete og Havmanden) og derfor er hendes tilgang til Rudolph Tegners værker helt særlig, da hun både betragter med fotografens refererende øjne og billedhuggerens blik for detaljer og form. Fokus rettes mod skulpturerne fra årene omkring 1915 hvor Rudolph Tegner virkede. Det er især i de værker hvor Tegners holdning til forholdet mellem kønnene skinner igennem.

Suste Bonnén arbejder med fotografier af modeller der citerer Tegners skulpturers positurer, men i hendes fotografier går fortolkningen videre og danner nye sensuelle værker og indimellem magiske drømmende værker. Lyset spiller en stor rolle for værkernes fremtoning. I sammensmeltningen af de gammelkendte positurer og Suste Bonnéns bløde linse og smukke lys fremkommer de smukkeste fotografiske værker af menneskekroppen.

​__________________________________________________

Se filmen af Anne Isbak omkring tilblivelsen af udstillingen og Suste Bonnens arbejdsproces her

Se en gennemgang af udstillingen ved museumsdirektør Luise Gomard her


Udstillingen blev vist i 2015, da det var 100-året for kvinders stemmeret. Koblingen mellem 100-året og Rudolph Tegners kvinder er relevant, da det netop er i årene omkring 1911-1915, der kan aflæses en ændring i Tegners fremstilling af kvinder fra, groft sagt, at være distraherende elementer for mænd med deres fødte kald til tankevirksomhed, til at være selvstændige individer som hviler i sig selv og respekteres.

Hans kvindeskildringer afspejler på den måde tidsånden omkring indførelsen af kvindernes stemmeret.

Kataloget indeholder tekster om udstillingen, Suste Bonnén og om Tegner og hans forhold til kvinder og endeligt historien om den søn Tegner fik før han indgik i ægteskab med Elna. Bidragene er skrevet af kunsthistoriker & phd Tove Thage, kunstneren selv, Suste Bonnén, og museumsdirektør Luise Gomard.

KATALOGET KAN SES HER

Kataloget er udsolgt.

​2014

Skulpturens teknik fra studie til skulptur

Ved at følge dette link kan du læse mere om teknik og skulpturer

Har du styr på hvordan man hugger en skulptur i marmor? Eller hvordan man støber en skulptur i bronze? Eller om der er noget under leret?


Hvis du har, kan du nøjes med at nyde Rudolph Tegners skulpturer og gå en tur i parken. Skulle du derimod have lyst til at få styr på det eller lige opfriske din viden, vil der være god information at hente både for voksne og børn. Udstillingen viser hvordan billedhuggere og andre fagfolk arbejder med materialerne: ler, gips, bronze og marmor.

Det er meget forskelligt hvordan kunstnere dykker ned i de forskellige processer. Nogle har værksteder som udfører værkerne efter tegnede skitser, andre opbygger deres værker ved at bearbejde leret eller direkte i gips. Nogle har selv hugget deres marmorskulpturer mens andre aldrig har prøvet det og alligevel har lavet værker i marmor.

Som en særlig hyldest til Tegners proces vises flere af hans skitser i ler og/eller gips ved originalerne på museet og giver lejlighed til at betragte dem i forhold til de færdige værker. På den måde ses hvordan Rudolph Tegner arbejdede med sine værker.

Udstillingen sker i samarbejde med tidliger bygningsrådgiver Ole Willerup og Rudolph Tegners Museum & Statuepark. Tak til kunstner Pontus Kjerrman,​billedhugger Hans Pauli,​Flemming Brian Nielsen Stenhuggeri,​billedhugger Søren West og​ Skulpturstøberiet ved Jørn Svendsen for udlån og vidensdeling. Tak til fotograf Henrik Sylvest.

​2013

NO MANS LAND... 16.04-20.10

Se udsendelse fra TVLorry om udstillingen her

Åbningstale ved tidligere rektor ved Det Kongelige Kunstakademis og ph.d. Else Marie Buckdals her

KATALOGET (DK/Eng):

Forord ved Luise Gomard og Helle Brendstrup her

Artikel "Mellem Muskelsvulmende mænd og erotiserede Kvinder"

af Lisbeth Bonde her

Gerda Thune Andersen her

Bodil Brems her

Anja Franke her

Hjördis Haack her

Nina Maria Kleivan her

Pernelle Maegaard her

Nina Maria Kleivan & Pernelle Maegaard her

Marit Benthe Norheim her

Vicky Steptoe her

Udstillingen var støttet af:

Knud Højgaards Fond

Beckett Fonden

KunsthusUdenMures sponsorer Gilleleje Brugsforening og Nord-Sjællands Erhvervsskole

Kunstnerstøtte til Gerda Thune Andersen, Nina Maria Kleivan og Pernelle Maegaards projekter af Velux Fonden og Statens Kunstråd​

Billedkunstnerne Gerda Thune Andersen, Bodil Brems, Anja Franke, Hjördis Haack, Nina Maria Kleivan, Pernelle Maegaard, Marit Benthe Norheim, Vicky Steptoe er inviterede til at lave en udstilling af individuelle arbejder, der relaterer sig til Rudolph Tegner og hans værk. Kunstnergruppen repræsenterer de nordiske lande.


Udstillingens sigte er, at kunstnerne tager udgangspunkt i Rudoph Tegner og hans værker og fortolker/bearbejder disse set ud fra egne præmisser. Værkerne er derfor lavet med henblik på denne udstilling og åbner en dialog mellem nutiden og den faste samling på museet. Formsproget spænder over broderi, skulptur, videokunst, installation, fotografi og skyggeteater.

Udstillingens idé er, at give kunstnerne mulighed for at lade sig inspirere af Rudolph Tegners liv og værk og visualisere dette i nutidige fortællinger, hvor de menneskelige dilemmaer lader den indre virkelighed komme til syne. At lade det ske i sammenstød mellem det synlige og det usynlige, hvor både ideen og dens konkrete udformning anvendes som temaer i de nye værker.

De kvindelige kunstnere tager desuden udfordringen op, der ligger i selve den kønsmæssige forskel ved at udfordre Rudolph Tegners voldsomme dominante maskuline univers. De forholder sig til den nordiske patos, som den ligeledes kommer til udtryk hos Gustav Vigeland og Carl Milles, Rudolph Tegners nordiske samtidige.

Tekst til kataloget skrives af kunstanmelder ved Weekendavisen, Lisbeth Bonde.

Billedhugger Gerda Thune Andersen har kurateret gruppens sammensætning.
Udstillingen sker i samarbejde med KunsthusUdenMure og Rudolph Tegners Museum & Statuepark.

​2012

Gensynets glæde

Teksten omkring udstillingen kan læses her og katalogdelen her

Rudolph Tegners sene ekspressionistiske malerier

Se tv-udsendelse fra udstillingen her

​2011

EN PASSION FOR GRØNLAND

Per Kirkeby, Johannes Achton Friis og Aage Bertelsen Se kataloget her

​2010

Omkring elna

Teksten omkring udstillingen kan læses her

​2009

Fra gulv til loft

​2008

Tegner set med nye øjne

- udstillingen I et brøkdel af et sekund

- udstillingen rudolph tegner som vitalist

I en brøkdel af et sekund - en foto udstilling af Kenneth Møller som med stærke detalje fotografier fokuserer på tegners skulpturer.

Rudolph tegner som vitalist er en plancheudstilling der forklarer Rudolph Tegners værker fra et vitalistisk synspunkt.

​2007

Tegner og Kunstnerne omkring Boulevard Aragó 65​

Værker af J.F. Willumsen, Niels Hansen Jacobsen, Jens Lund og Johannes Holbæk

​2006

Tegner og mytologien​

​2005

MOD LYSET - Tegners Liv og Værk

​2004

Malerierne

Museets åbningstider

Statueparken er åben hele året

15. april - 31. maj​

Tirsdag - søndag kl. 11-16

Juni, juli & august
Tirsdag - søndag kl. 10-17

September til oktober d. 20

Tirsdag - søndag kl. 11 - 16

Adresse og kontakt

Museumsvej​ 19, 3120 Dronningmølle

Tlf: +45 49719177

@: museum@rudolphtegner.dk

Cvr. nr. 10153948

Presse

Vedr. presse eller ønske om at anvende museet eller Statueparken som location

kontakt: Luise Gomard

email: gomard@rudolphtegner.dk

Læs om muligheder som location her

Pressefoto kan hentes her

Må kun benyttes til presse og fotograf skal krediteres, hvis navn er anført

instagram (3)​        facebook (7)        tripadvisor

nyhedsbrev

​Såfremt du ønsker at støtte museet og få fordele af et medlemskab, kan dette tegnes her:​

​Bliv medlem af Tegnersvenner